W celu osiągnięcia tego równowagi, zaproponowano pewne zmiany w rozporządzeniu. Pierwszą proponowaną modyfikacją jest obniżenie udziału tzw. zielonych certyfikatów z obecnych 12% (obowiązujących w 2023 roku) do 11% w 2024 roku, 10% w 2025 roku i 9% w 2026 roku. Ta redukcja ma na celu złagodzenie obciążeń finansowych dla odbiorców końcowych, minimalizując koszty związane z zakupem świadectw pochodzenia.
Natomiast druga propozycja dotyczy utrzymania wielkości udziału tzw. "błękitnych certyfikatów" na stałym poziomie 0,5%. Ta decyzja wynika z potrzeby utrzymania stabilności i kontynuacji projektów związanych z wykorzystaniem źródeł energii niekonwencjonalnych.
Wprowadzenie tych zmian ma na celu stworzenie stabilnego i przewidywalnego środowiska dla projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii. Odpowiednio ustalona cena praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia ma kluczowe znaczenie dla rentowności tych projektów. Właściwie zbilansowany system wsparcia zachęca inwestorów do angażowania się w rozwój odnawialnych źródeł energii, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju energetycznego kraju.
Ważne jest, aby te zmiany były wprowadzane stopniowo, dając czas na dostosowanie się przedsiębiorcom do nowych wymogów. Wprowadzenie odpowiedniego obowiązku i utrzymanie satysfakcjonującej rentowności projektów będą miały kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów związanych z odnawialnymi źródłami energii, takich jak redukcja emisji gazów cieplarnianych i ograniczenie zależności od paliw kopalnych.
Warto podkreślić, że te propozycje zmian zostały opracowane w celu zrównoważonego rozwoju energetycznego kraju i minimalizacji negatywnych skutków dla odbiorców końcowych.
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w latach 2024 - 2026